Jelenlegi hely

Matehetsz-felmérés: a tehetségek nagy része elkallódik

A tehetség átlagon felüli teljesítményt jelent a mai magyar felnőtt lakosság számára, és legkésőbb kisiskolás korban kiderül, kiben rejlik, ugyanakkor Magyarországon nem számít értéknek - egyebek között ezt tartalmazza az az országos, reprezentatív közvélemény-kutatás, amelyet a Matehetsz (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége) készíttetett a tehetség társadalmi megítéléséről.

Az MTI-hez eljuttatott összegzés szerint a tehetség alatt a megkérdezettek inkább az intellektuális, mint a fizikai képességeket értik. Ezt a magyar közvélemény alapvetően veleszületett képességnek tulajdonítja, ami könnyebb előremenetelt tesz lehetővé egy fiatal számára.

A válaszadók 35 százaléka szerint a tehetség legfőbb előnye, hogy könnyebben boldogul az életben. Azt, hogy egy tehetséges ember az átlagosnál több pénzt keres, a válaszadók 11 százaléka említette, s egytizedük szerint lehet a tehetséges ember egyben sikeres is.  Arra a kérdésre, hogy milyen előnyt jelent a tehetség, mindössze a megkérdezettek 3 százaléka válaszolta azt, hogy a tehetséges ember azt csinálhatja, amit szeret - olvasható a több mint ezer fő megkérdezésével, tavaly készült felmérésben.

A válaszadók döntő többsége szerint legkésőbb kisiskolás korban kiderül, kiben rejlik tehetség. A többség azt gondolja, hogy ennek felismerésében a szülők szerepe a legmeghatározóbb. A vizsgálatban megkérdezettek úgy látják, hogy a tehetséges gyermeket nevelő szülő állandó támogatást igényel, hogy segíteni tudja gyermeke kiemelkedő képességeinek kibontakoztatását.

A vizsgálat válaszadói a tehetségsegítésben a szakértők - pedagógusok, edzők, magántanárok - szerepét igen fontosnak ítélik. Úgy vélik, a szülőknek szakértői megerősítésére van szükségük gyermekük teljesítményének objektív megítéléséhez.

A tehetség érvényesülésével kapcsolatban a felmérés alapján pesszimista hozzáállás jellemző. A megkérdezettek többsége szerint siker kizárólag külföldön érhető el, a tehetség Magyarországon nem érték. Egybehangzó vélemény, hogy a tehetség kibontakoztatásához itthon nincsenek meg sem anyagi, sem szakmai szempontból a megfelelő lehetőségek, és a tehetségek nagy része elkallódik.

A tehetségsegítéssel kapcsolatban a megkérdezettek fontosnak tartják, hogy az erre hivatott szakemberek fejlesszék a fiatalokban rejlő képességeket. Sokan konkrét elvárásként fogalmazzák meg, hogy a tehetségsegítés hazai rendszere anyagi támogatást nyújtson a fiataloknak.

 

Forrás: MTI

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Vashiány a gyereknél – tünetek, okok, megoldások

Vashiány a gyereknél – tünetek, okok, megoldások

A vas az egyik legfontosabb ásványi anyag, amely nélkül a szervezetünk nem tud megfelelően működni. Különösen a gyerekek esetében lényeges, hiszen a növekedéshez, a szellemi fejlődéshez és az immunrendszer működéséhez is elengedhetetlen. De honnan tudhatjuk, ha a gyermekünk vashiányos, és mit tehetünk ellene?
Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Ugrás az oldal tetejére