Lakcímkártya (lakcímigazolvány) és a személyi azonosító
|
Ki kaphatja?
|
Magyar állampolgár, valamint letelepedési, tartozkódási illetve bevándorlási engedéllyel rendelkező, vagy menekültként illetve oltalmazottként elismert nem magyar állampolgár.
|
Mikor adják ki hivatalból és mikor kell igényelni?
|
A hatósági igazolvány kiadása hivatalból történik, ha
-
arra a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban és oly módon kerül sor, hogy a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és hatósági igazolvánnyal még nem látták el;
-
arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor;
-
a hatósági igazolvány kiállítása tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája miatt történt;
-
a magyar állampolgár bejelenti Magyarország területének külföldi letelepedés szándékával történő elhagyását;
-
arra helységnév, postai irányítószám, közterület elnevezés, közterület jelleg változása vagy területszervezési eljárásban hozott döntés miatti címváltozás miatt kerül sor.
|
Az érintett polgár kérelmére akkor kell kiadni a hatósági igazolványt, ha a polgár
-
személyi azonosítót nem érintő személyi adatai (névadatai, anyja neve) megváltoztak;
-
a hatósági igazolvánnyal azért nem rendelkezik, mert az a birtokából kikerült (elvesztette, eltulajdonították, megsemmisült);
-
hatósági igazolványa megrongálódott;
-
lakcíme szerinti település neve, postai irányítószáma, a lakás címeként bejelentett közterület neve vagy jellege, illetőleg a ház száma megváltozott (címváltozás);
-
az újszülött törvényes képviselőjeként a születés anyakönyvi bejelentésével egyidejűleg továbbítja az anyakönyvvezetőnek az iránti kérelmét, hogy a törvényes képviselők nevét és telefonszámát az újszülött hatósági igazolványán feltüntessék;
-
14 éven aluli kiskorú törvényes képviselőjeként neve és telefonszáma feltüntetését kéri a kiskorú hatósági igazolványán, illetve a feltüntetett adat módosítását vagy törlését kéri.
|
Hol és hogyan igényelhető?
|
Lakcím- és névváltozás:
Amennyiben a járási hivatal okmányirodájánál bejelentette állandó lakcímének, illetve nevének a változását, az adóhatóság nyilvántartásában is az új lakcíme, illetve neve fog szerepelni. Ennek külön az adóhatósághoz történő bejelentésére nincs szükség, mivel az okmányiroda továbbítja ezt az információt az adóhatóság felé.
|
Levelezési cím bejelentése:
|
Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok:
-
a kérelmező érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányára (pl. személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány), a lakcímkártyára (az igazolvány cseréje esetén),
-
a lakás feletti rendelkezési jog igazolására (tulajdoni lapra vagy adásvételi szerződésre, önkormányzati bérlakás esetében bérleti szerződésre), illetve a lakás tulajdonosának vagy a lakás használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulására.
|
Mennyibe kerül?
|
Illetékmentes a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiadása, ha arra:
-
a személyazonosító igazolvány kiadása, lakcímváltozás, illetve - 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén - a kérelemre feltüntethető adatok változása miatt kerül sor;
-
az okmány cseréje, ha gyártáshibás, vagy tévesen jegyezték be adatainkat;
-
a személyi azonosító képzése - ideértve a személyi azonosító megváltozását eredményező adatváltozást is - miatt kiállított hatósági igazolvány;
-
a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány és a forgalmi engedély cseréjére irányuló eljárás, amennyiben arra a helység, az utca, egyéb helymeghatározó adat nevének vagy számának megváltozása miatt kerül sor.
Illetékköteles a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiadása, ha:
-
az eljárás a személyi azonosítót vagy a lakcímet nem érintő adatváltozás miatt indult (500 forint illetéket kell fizetni);
-
elveszett, megsemmisült vagy megrongálódott (1.000 forint illetéket kell fizetni).
|
|
Az igazolvány érvényét veszti, ha
-
a bejegyzett adatok megváltoztak;
-
megrongálódott, elveszett, eltulajdonították;
-
az hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel vagy azt nem a kiállítására jogosult szerv állította ki,
-
megszűnt a hatósági igazolványra való jogosultság;
-
a tulajdonosa meghalt.
Az érvénytelen hatósági igazolványt a polgár, illetve - elhalálozása esetén - hozzátartozója vagy a gyógyintézet köteles nyolc napon belül leadni a törvényben megjelölt hatóságnak.
|
Bővebb információ
|
|