... egyben olyan életritmust alakíthatunk ki gyerekeink számára, ami biztosíthatja harmonikus, egészséges fejlődésük feltételeit is.
Mindent a megszokott idejében
Minél kisebb egy gyerek, annál fontosabb, hogy a napi tevékenységek lehetőleg mindig ugyanabban az időpontban kövessék egymást. Ennek hiányában a gyerek nyűgössé, fáradékonnyá, zaklatottá válhat.
A megszokottá váló időpontok, a periodikusan egymást követő napirendi tevékenységek nem csak a kiegyensúlyozottságát, hanem egyben a biztonságérzetét is megalapozzák.
Fél nyolc – kilenc óra: megérkezés az óvodába
Örvendetes, hogy egyre több munkahelyen vezetik be a rugalmas munkakezdést. Ez a “családbarát” kezdeményezés lehetővé teszi, hogy a szülőknek ne kelljen hajnalban kelteniük óvodás gyermekeiket sem. Bár általában az óvodák is rugalmas időkeretben fogadják reggelente az érkező gyerekeket, mégis a legszerencsésebb, ha fél nyolc és kilenc óra között érkezünk. Így jut idő a kényelmes tempójú átöltözésre, reggelizésre, játékra, és a csoport életét sem zavarjuk meg esetleges későbbi érkezésünkkel.
A szülő idegessége, hogy elkésik a munkából, az ezzel járó kapkodás könnyen átragad a gyerekre is, és az egész napi hangulatát, közérzetét elronthatja. Ha a gyereket mindennap ugyanabban az időpontban keltjük fel, egy idő után magától ébred. Természetesen ehhez elengedhetetlen, hogy eleget aludjon, kipihenhesse magát, a nap folyamán pedig eleget mozoghasson, sokat legyen a friss levegőn.
Ismerjük meg az óvodai napirendet
Az óvodákban nagyon tudatosan szervezik, valósítják meg a gyermekek egészséges életmódra nevelését. Ennek alapja a jól összeállított és a gyakorlatban is megvalósítható heti-, ill. napirend. A legtöbb intézményben már a beszoktatás előtt ismertetik ezt a szülőkkel. Nem ritka, hogy a csoportszobák előtt, a faliújságon is megtalálhatjuk, mikor, mit csinálnak, milyen tevékenységet végeznek a gyerekek. Ha esetleg nincs információnk erről, kérjük meg az óvónőket, hogy szülői értekezleten vagy egyéb formában tájékoztassák a szülőket. Nagyon fontos az óvodai napirend ismerete a szülők számára, hiszen az otthonit erre alapozhatják, illetve megfelelően kiegészíthetik olyan tevékenységekkel, amelyekre az óvodában esetleg kevesebb idő jutott.
A délutáni alvás nem kötelező, de pihenni kell
Ahogy nem egyforma a gyerekek fejlődési üteme, az étvágyuk, a temperamentumuk, úgy az alvásigényük is különböző lehet. Nemegyszer panaszkodnak arról a szülők, hogy gyermekük még késő este is fent van, és véleményük szerint ennek oka az, hogy ebéd után a gyerekek alszanak az óvodában. Egyrészt aludni nem “kötelező”, de a csendespihenő része az egészséges fejlődést biztosító napirendnek.
Nagyon sok óvodában folyamatos a délutáni napirend is, lehetőséget adva arra, hogy azok a gyerekek, akik nem igénylik az alvást, valamilyen csendes, nyugodt tevékenységet végezhessenek (pl. képeskönyvek nézegetése, rajzolás, barkácsolás stb.), illetve az alvók az ébredést követően bármikor felkelhessenek. Így lehetőséget kapnak a gyerekek arra, hogy igényeiknek megfelelően többet vagy kevesebbet pihenhessenek.
Az esti lefekvés nyugalma
Az otthoni esti napirendet igyekezzünk úgy kialakítani, hogy ekkor a gyerekek ne végezzenek olyan tevékenységeket, amelyek “felpörgethetik”, felzaklathatják őket.
A lefekvés előtti egy órának elő kell készítenie mind nyugodtságában, mind hangulatában a pihenést. Fürdés, vacsora után nézegessünk képeskönyveket, beszélgessünk, meséljünk a gyerekkel. Ha elalvás előtt csend, nyugalom, biztonság veszi körül, hamarabb elalszik.
Sokat kell levegőn lenni
Az éjszakai nyugodt, elegendő alvásnak a másik fontos feltétele, hogy napközben eleget legyenek a gyerekek friss levegőn. Ennek biztosítása a városokban élő családoknak jelent elsősorban gondot. Egy óvodáskorú gyereknek naponta legalább 5–6 órát kellene a szabadban töltenie! Az óvodák adottságaitól nagymértékben függ, hogy ebből mennyit tudnak a gyerekeknek biztosítani, hiszen előfordul, hogy udvar vagy terasz sincs, ugyanakkor van, ahol még esős idő esetén is meg tudják oldani a gyerekek levegőztetését. Mindenképpen fontos lenne, hogy amit az óvodában nem tudnak biztosítani a gyerekek számára, azt – lehetőség szerint – a család pótolja. Ha a hétköznapokon nincs módunk, legalább a hétvégeket használjuk ki a szabadban szervezett programokra!
Torma Anna
óvopedagógiai szaktanácsadó