A mérések most kezdődtek. A szakemberek a régi dízeles járművek károsanyag-kibocsátását hasonlítják össze az új CNG buszokéval. Az eredményekre ugyan még várni kell, de a laboratóriumvezető szerint a kétféle busz között nagy különbség lesz.
Először a régi buszokat nézik meg a szakemberek, utána pedig jöhetnek Miskolc új buszai, a CNG-k is.
Megállóba érkezik a régi dízeles busz. Utasokat viszont nem szállít. Hátul, a kipufogónál látszik is, hogy műszerek vannak rá felszerelve. Ez méri, hogy mennyi káros anyagot bocsájt ki, miközben a városban jár.
- A két üzem összehasonlításából arra lehet számítani, hogy a CNG üzemű autóbuszok a legtöbb komponens tekintetében jobbak lesznek, mint a dízel üzemű autóbusz – nyilatkoztaSzabados György, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. laboratóriumvezetője.
A vizsgálatot úgy kell elvégezni, hogy a busz terhelése és az útvonal is megfeleljen a valóságnak. Ezért például utasok helyett homokzsákokkal van tele a jármű. Ez a vizsgálat egyedülálló az országban. Miskolc az első, ahol ezzel a módszerrel mérik a buszokat.
- A lényeg az, hogy minden adat számszerűsítve lesz, tehát ki lehet azt mutatni, mondjuk tonnában, hogy mennyi az a kibocsátott részecske, amennyivel kevesebb kerül most már a városunk levegőjébe. Erről Juhász János, az MVK forgalomtámogatási osztályvezetője beszélt a Miskolc Televíziónak.
A városban 83 dízel és 75 új CNG busz jár. A mérést hamarosan az új buszokon is elvégzik majd. Az eredményekről későbbi híradásunkban beszámolunk majd.
Spilman Nóra / minap.hu
Fotó: Juhász Ákos