Jelenlegi hely

Mit tegyek, ha gyermekem tévét szeretne nézni?

Dr. Horváth Györgyi gyermekpszichológus, pszichoterapeuta, több mint harminc éves tapasztalattal rendelkezik. A szakember korábban nevelési tanácsadóként is dolgozott, jelenleg klinikai pszichológusként tevékenykedik. Az alábbi tippekben az ő tanácsait, javaslatait olvashatják arról, hogyan érdemes szabályozni a gyermekek televíziózási szokásait.

Korlátozzuk a tévénézésre fordított időt!

 „A gyermek harmonikus személyiségfejlődése érdekében érdemes a gyermekek számára olyan egyértelmű tévénézési szabályokat felállítani, melyek figyelembe veszik a kicsik életkorát, személyiségét és lelki egyensúlyát. Tény, hogy a rendszabályok felállítása sokszor ütközik nehézségekbe, hiszen a szülők sem egyformák, illetve saját tévézési igényeik, és szokásaik is változhatnak az idők során” – nyilatkozta dr. Horváth Györgyi.

Hazánkban nagyon magas a televíziózással eltöltött idő aránya, átlagosan napi 5 órát ülünk a készülék előtt. Mindenképpen érdemes figyelni arra, hogy a fiatalok ne ezzel töltsék el napjaik nagy részét, és csak előre megbeszélt időpontokban nézhessenek műsorokat, így azt is könnyebb elkerülni, hogy olyan tartalmakkal találkozzanak, amelyek nem nekik valók. A túl sok televíziózás káros hatással lehet például a gyermek szókincsére, gondolkodásának alakulására, illetve a mozgáshiányos életmód kialakulását is okozhatja.

Beszélgessünk!

Kezdeményezzünk beszélgetést a TV-ben látottakról, így nyomon követhetjük, hogy milyen műsorokat néznek gyermekeink, illetve fontos információkat kaphatunk arról is, hogyan vélekednek egyes műsorokról, milyen témák vetnek fel kérdéseket bennük. A párbeszéd segítségével újabb és újabb érdeklődési területeiket fedezhetjük fel.

Olyan műsorokat válasszunk gyermekeinknek, melyekből valóban tanulhatnak!

„Szerencsésnek tartom az edukatív programok nézését, mert ezeknél úgy élheti ki tévézési igényeit csemeténk, hogy egyúttal személyisége is érlelődik. Az ilyen műsorok nézése közben ugyanis a gyermek nemcsak passzív befogadó, hanem intellektusa, kreativitása, cselekvési vágya is inspirációt nyerhet. Olyan ismeretanyagok, kérdések érinthetik meg, amelyek belülre hatnak, kapcsolódnak személyiségük addigi élményeihez, érdeklődései körük tovább szélesedik és gazdagodik belső világuk is” – mondta el a szakember. Tanulni természetesen nem csak a dokumentumfilmekből lehet, kisebb korban egy tanulságos mese is építheti a gyermekek fejlődését.

A jól megválasztott műsorokkal a televíziózás előnyös is lehet a kicsik számára, új dolgokat fedezhetnek fel, valamint megerősítést nyerhetnek olyan dolgokban, amelyeket az iskolában tanultak korábban. „Figyelnünk kell arra, hogy mit, hogyan és mennyit néz a gyermek, hiszen vizualitásánál, ingergazdagságánál fogva a műsor nagy hatással lehet rá. Ráadásul a kicsik még mindenre kíváncsiak és nem tudják maguktól eldönteni, hogy mi az, ami nekik való, és mi az, ami nem, így mindenképpen nagy figyelemmel kell segíteni őket ezen az úton” – tette hozzá a pszichológus.

Ha gyermekünk szorongó, akkor kevesebbet engedjük tévézni!

„Gyerekeink sem egyformák, nemcsak életkoruknál, hanem személyiségüknél fogva sem. Ha például szorongóbb, befelé fordulóbb a csemeténk, akkor valószínűleg érzékenyebb az erős ingerekre, illetve kevesebb impulzussal harmonikusabb. Ilyen esetben nagyobb szüksége lehet az „én-időre”, amikor külső direkt hatástól függetlenül „létezik”, olyan időre, amikor fel tudja dolgozni az őt ért hatásokat.

Ha nyitott, nyüzsgő és ugyanakkor kiegyensúlyozott, akkor lehetséges, hogy jobban bírja a több tévézést. Ebben az esetben is elvehet azonban tőle értékes időt a tévénézés, amikor magát cselekvésben próbálja ki, saját élményszerzésben éli meg (pl. társasjátékok, biciklizés, önkifejező alkotás, olvasás, zenehallgatás, kirándulás, strandolás, stb). Tehát a tévézési szabályok kialakításához vegyük figyelembe gyermekünk életkorát, személyiségét és törekedjünk életében az egyensúlyra.”

A UPC Direct csatornakínálatában 10 különböző csatorna várja a kicsiket vagy a nagyobbakat. Természetesen az egyes programok, csatornák kiválasztásánál is mindenképpen érdemes arra ügyelni, hogy milyen tartalmakat néznek a fiatalok, a túl sok inger a kicsiknél rossz álmokat, rossz élményeket okozhat, az idősebbek viszont már nyugodtan nézetnek komolyabb tartalmakat, akár dokumentumfilmeket.

Jól felállított, következetes televíziózási szabályok új dolgok felfedezését is lehetővé teszik a gyermekek számára. Előfordulhat, hogy az iskolában tanultak, tapasztaltak megerősítést nyerhetnek egy-egy műsor segítségével.

Fontos azonban, hogy a szabályokról, lehetőségekről elbeszélgessünk a család fiatal tagjaival, és szükség esetén változtassunk a véleményünkön. Rugalmasan kell kezelnünk ezeket a szabályokat, hiszen a kicsik érdeklődési körei is változnak, fejlődnek és átalakulnak, csakúgy, mint az őket körülvevő világ.
Forrás: BrandTrend

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

Tanító nénik, kisgyerekes szülők, most főleg rátok gondoltunk! Idén egy újdonságot készítettünk olvasóinknak. Fókuszban a találos és talányos kérdések!
2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

A tervezést soha nem lehet elég korán elkezdeni! Mutatjuk a 2025-ös ünnepeket és a hosszú hétvégéket rímekbe szedve:
Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin. 
Azok a titokzatos tanulási képességek

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.
Ugrás az oldal tetejére