"A Lego Life igazgatója szerint a gyerekekben is megvan az a vágy, hogy minél több emberrel osszák meg munkáikat, amibe nemcsak a szülők és barátok tartoznak bele, de az ismeretlen, hasonló érdeklődésű kortársak is. Ilyen jellegű szolgáltatás pedig eddig még nem volt." – írja egy online portál ismertetője.
Egy hétéves fiú anyjaként csak bólogatni tudok: a mi gyerekeink úgy nőnek már fel, hogy ha csináltál valami jót, azt töltsd fel valahova, majd söpörd be a lájkokat, ez a dolgok rendje. Ezt már az én hétévesem is magabiztosan állítja annak ellenére, hogy nem mondanám, hogy én túl sok személyes tájképet, ételfotót, gyerekvideót vagy hasonlót osztanék meg a saját falamon, Instagramot pedig csak a nővére üzemeltet, egyelőre szűk körű látogatói körrel – hálistennek.
A Lego Life bemutatkozó oldala már elérhető magyarul, a szolgáltatások csak később lesznek valóban használhatóak. De már dicséretes, hogy a kicsik személyazonosságát erősen igyekeznek védeni, világos-érthetően már kitették a szabályokat és ajánlásokat, és persze várhatóak ismertetők és ajánlók a LEGO figurákról, amihez csatlakozik majd a megosztható tudás a LEGO-közösségtől.
Építőkockás műveinket persze ide nem tölthetjük (pedig olyan várakat és egyebeket készít abból is, hogy ihaj…), de remélhetően egyedi és változatos LEGO-építmények azok lesznek, olyanok, amiket nem útmutatóból készített a gazdája, hiszen a tematikus készletek elszaporodása ellenére vallom, a LEGO lényege az egyedi építés és a kreativitás.
A fényképek megosztása mellett egyéb közösségimédia-funkciókat is kínálnak a készítők: galériák és üzenőfal, tematikus csoportok. De lesznek feladatok és rejtvények is, köztük Bit, a LEGO-robot kalandjai vagy "dekorációs feladatok" matricákkal, bármit is jelentsen ez.
Egyelőre nem gondolom, hogy szociálismédia-függőséget okozna néhány LEGO-kép feltöltése és megosztása a kicsiknél, bár a legelején nem biztos, hogy érdemes szembesíteni egy lelkes négy-öt éves, kezdő LEGO rajongót azzal, mire képes egy jó térlátású és ügyes tizenkét éves, hiszen nem összemérhetőek a kompetenciáik. Remélem azt is, hogy nem a lájkverseny, inkább a nyilvános ötletbörze és közösségi inspiráció lesz az oldal fő meghatározója: nekem mindig cikis volt a felnőtt közösségi oldalon látni, amikor boldog-boldogtalant Icuka "bébiszépségverseny" fotójának lájkolására biztattak a lelkes rokonok, hátha ők nyerik ezzel izomból a fődíjat. De ez azt hiszem (már megint!) elsősorban a felnőtteken múlik.
Itthon nem láttam, de külföldi oldalakon számos ajánlást találtam kifejezetten gyerekeknek szóló "közösségi médiaként" is használható oldalakra. Négy nyelven kínál szórakozást a Disney Club Penguin (angol, spanyol, francia, portugál), és 2014-ig működött a folyamatosan bővített Everloop ("a 13 éven aluliak Facebookja"). Jogi ítélet vetett viszont véget valószínűleg az amerikai Skidekids.com oldalnak, amely úgy tűnik, nem elég körültekintően bánt a gyerekek rábízott adataival, mivel szülői beleegyezés nélkül gyűjtötték ezeket. Rövid netes kutatásom alapján a korábban szintén viszonylag népszerű scuttlepad.com is a múlté már, a tegetherville.com-mal együtt, utóbbit egyébként a szülők saját FB-oldalukról moderálhatták. Látszólag él még a kidswirl.com de felül már felirat figyelmeztet: a domain eladó.
A gyerekek amúgy megtalálják a lehetőségét annak, hogy egymással kapcsolatba lépjenek – még ha nem is feltétlenül hozzájuk igazított, gyerekbaráttá fazonírozott, vagy gyerekeknek szánt termékeket gyártók által kedvcsinálónak kialakított felületeken. De ez már külön poszt témája lesz.
Vica
Forrás: digitaliscsalad.hu
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges